Canberra - Reisverslag uit Canberra, Australië van Fiona Grootoonk - WaarBenJij.nu Canberra - Reisverslag uit Canberra, Australië van Fiona Grootoonk - WaarBenJij.nu

Canberra

Door: Sander en Fiona

Blijf op de hoogte en volg Fiona

31 Januari 2014 | Australië, Canberra

Hier zijn we weer! Heeft weer even geduurd maar alles gaat nog steeds goed. We zitten ondertussen in Canberra. De vorige keer zaten we in Melbourne en moesten we de auto naar de garage brengen voor onderhoud en olie verversen. Rond de middag konden we de auto weer ophalen zodat we de hele ochtend de tijd hadden om nog wat van Melbourne te zien. Mooi, want de dag ervoor waren we er kort doorheen gereden. We troffen het want het was die dag 40 graden dus heerlijk om door de stad te wandelen, opzoek naar het centrum. Uiteindelijk gevonden en zo zaten we al om 9.15 uur aan een lekker ijsje bij de Mc Donalds. (Ja Lucas, we hebben al heel veel ijsjes op!)
Gelukkig was er een touristbus die ons voor 5 dollar p.p de stad door reed langs alle bezienswaardigheden. Helaas hadden we geen tijd om ergens uit te stappen en iets te bekijken maar we zaten wel lekker koel!
Nadat we onze auto weer opgehaald hadden zijn we op weg gegaan naar Philip Island waar bij zonsondergang de dwergpinguins het strand opkomen. Jammer dat het heel commercieel is opgezet. Je betaalt een toegangsprijs en mag plaats nemen op de tribunes aan het strand of op de wandelpaden erachter en ALLEEN kijken naar wat er gaat gebeuren. Beslist geen foto's maken. Hier werd streng op gecontroleerd. We zagen een paar jonge pinguïns voor ons langs lopen die nog niet voor zichzelf kunnen zorgen en dus nog niet naar zee gaan. Snel met de IPad een paar foto's gemaakt. We gaan natuurlijk niet dik betalen en dan geen foto maken! We zijn wel Nederlanders! Na Philip Island zijn we naar Wilsons Promotory NP gegaan. Hier zijn veel mooie wandelingen te maken. Omdat het erg warm is en het gevaar in dit park voor bosbranden erg groot is gaan we de volgen de ochtend al vroeg op pad en lopen een mooie route en beklimmen de Mount Bishop voor een fantastisch uitzicht.
De week erna zitten we in een gebied met veel bosbranden. Een aantal parken zijn dicht, sommige wegen zijn afgesloten. Af en toe zien we inderdaad de rookpluimen uit de bossen komen en ruiken we de brandlucht. Tijdens een overnachting gingen er tal van brandweer auto's langs. Iedere dag informeren we of het veilig is in het gebied waar we heen willen. Soms is het veilig, soms moeten we onze plannen wijzigen. Ook lezen we in de krant dat gebieden waar we een week eerder nog waren nu in brand staan. De mensen die we in de buurt van Sydney ontmoet hebben en waar we overnacht hebben toen we pech hadden met de auto, sms'en ons dat het in de buurt van Sydney wel mee valt met de branden maar dat het in South Australia en Victoria (zaten wij op dat moment)erg moet zijn. Pas wanneer we aan de kust komen en weer richting het noorden gaan zijn de branden voorbij.
We blijven een paar dagen in de buurt van Eden, prachtige stranden hier! Langzaam zijn we verder naar het noorden gegaan. Tot ongeveer 300 km onder Sydney. Hier zijn we de bergen weer in gegaan richting Canberra. Van hieruit gaan we een paar dagen naar Kosciuszko National Park waar ook de Snowy Mountains zijn.
Er zijn hier veel wandelingen te maken waaronder naar de hoogste berg van Australië, op 2200 m hoogte. Dat moet lukken!
Ook hier is het weer 40 graden dus dat wordt vroeg op weg gaan.
Tot nu toe hebben we maar 1 dag regen gehad en verder wat buien. We treffen het dus wel! Verder gaat het nog steeds prima met ons, nog steeds gelukkig getrouwd ondanks dat we al vele uren samen hebben doorgebracht, haha!
Zo leer je kanten van elkaar kennen die je daarvoor niet kende. Zo blijkt Sander heel goed kleding kwijt te kunnen raken. Ik raak het nog net niet kwijt maar laat alles overal liggen om er op het laatste moment acher te komen. Oh, mijn zonnebril ligt nog in de toiletruimte van de Mc Donalds! Of, mijn bikini hangt nog in de douche! Sander: Is dit jouw shirt dat nog in de wasmachine ligt? Samen met die dikke kakkerlak? Ja! Gatsie! Nog maar een keer wassen.... Ook blijken we heel creatief te zijn in het besparen van geld. Soms moet je geld in een envelop doen wanneer er geen receptie is bij een park.( Enveloppen met geld doen we alleen bij bruiloften en verjaardagen) Of we gaan ergens voor niets staan en douchen ons bij een tankstation. Sander heeft zelfs in een busje dat in een diepe greppel was gestort gekeken of er niet iets bruikbaars inzat. Volgens hem zijn we nog een tafel nodig....
We hebben nog een aantal foto's met de iPad gemaakt die ik zal bijvoegen! Tot gauw!
Sander en Fiona

• 31 Januari 2014 - 08:57

Marianne:

Hey,
    Leuk om te zien en te lezen dat 't goed met jullie gaat!!
    Hier vriest 't en hebben we sjaal om en wanten aan... Heel wat anders dan jullie 40 graden...
    Geniet lekker verder.. dan genieten wij met jullie mee!
    Lfs Marianne.

• 31 Januari 2014 - 09:36

Helen En Dennis:

Hoi,

Leuk om weer wat van jullie te horen! Geniet van het lekkere weer en nog veel plezier op jullie reis!

• 31 Januari 2014 - 10:03

Pap En Mam Grootoonk:

Ha Globetrotters,
    Jullie vermaken zich nog steeds zo te lezen, mooi!
    Maar op die manier geld uitsparen hebben wij je niet geleerd Fiona, foei!!!
    Heel fijn dat het goed met jullie gaat, altijd weer geruststellend om te horen.
    Geniet maar van alle moois op jullie pad!
    Wel heel vervelend van die bosbranden, pas goed op!
    Veel liefs van ons.

• 31 Januari 2014 - 10:29

Pa En Ma Lenters:

Mooi te horen dat het goed met jullie gaat.Geniet van de mooie omgeving en doe maar kalm aan.Groeten pa en ma.

• 31 Januari 2014 - 21:30

Herna Veneman:

Heb het weer smakelijl gelezen ga zo door veel plezier en wille tjauw

• 01 Februari 2014 - 13:20

Alida:

Weer een mooi verhaal en prachtige foto's. Ik hoor het wel , jullie komen nog lang niet terug. Nog veel plezier daar en tot horens. Gr Alida

• 01 Februari 2014 - 17:57

Hester:

Hoi,
    leuk om jullie verhalen te lezen. Mooi dat jullie het naar je zin hebben!
    Groetjes Hester

• 09 Februari 2014 - 10:00

Tonny:

Leuk weer iets te horen. Mooie foto's ook. Veel reisplezier verder.