Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Fiona Grootoonk - WaarBenJij.nu Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Fiona Grootoonk - WaarBenJij.nu

Maleisië

Door: Sander en Fiona

Blijf op de hoogte en volg Fiona

31 Maart 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hoi allemaal,

Op de valreep nog even een reisverslag. De afgelopen twee weken was het door geen of slechte verbinding niet mogelijk om lang genoeg online te zijn om een reisverslag te schrijven.
In ons laatste verslag schreven we dat we naar Langkawi zouden gaan na 10 dagen relaxen op bounty eiland Koh Lipe. Het was een oversteek van ruim een uur varen naar Langkawi en zo zaten we weer in een heel andere wereld en een uur tijdsverschil. We vonden een bungalow niet ver lopen van het strand (zie foto, die blauwe). Op Langkawi is meer te zien en te doen zodat we een aantal dagen een scooter hebben gehuurd om het eiland te verkennen. We hebben Oriënt Village bezocht, een soort Bataviastad maar dan in Aziatische stijl. Vanaf hier kun je met een cable car naar de bergen. Helaas was de cable car sinds een aantal dagen gesloten wegens technische problemen en niemand wist wanneer het weer open zou gaan.
Ook zijn we bij de waterval Seven Wells' geweest. Vernoemd naar de 7 bronnen waar het water omhoog komt. Na 600 treden klimmen waren we dan eindelijk bij de bronnen. Aangezien het geen regenseizoen is, waren de bronnen aan de kleine kant. We zijn op de hoogste berg van Langkawi geweest. Ditmaal konden we naar de top rijden met de scooter via een steile weg waarna we bovenin een toren konden genieten van een prachtig uitzicht.
Langkawi heeft een aantal prachtige stranden aan mooie baaien. Heerlijk om 's middags even op het strand te liggen.
's Avonds konden liefhebbers losgaan in de belastingvrije winkels. Als je er 1 gezien hebt, heb je ze allemaal gezien maar de winkels vol chocola waren wel erg aanlokkelijk!
Maar ja, wij moesten ons geld uitgeven aan een nieuwe batterij voor onze onderwatercamera. Die had het opeens opgegeven, geen beeld meer. Nieuwe batterij erin, nog geen beeld.... Maar wel mogelijk om foto's te maken. Dat wordt dus op de gok foto's maken bij het snorkelen en thuis maar zien wat hetzij geworden.
Na 4/5 dagen hadden we Langkawi gezien en werd het tijd om verder te reizen. We hadden alleen nog niet bedacht of we nog weer naar Thailand zouden gaan of dat we in Maleisië zouden blijven. Aangezien het ons hier goed beviel besloten we om nar het vaste land van Maleisië te gaan en wel naar de Cameron Highlands waar de beroemde theeplantages zijn (pickwick reclame). Na een dag reizen kwamen we aan in Tanah Rata. We vinden een (schone!) kamer voor een lage prijs. We zitten hier hoog in de bergen, de temperatuur ligt rond de 20 graden. Voor ons koud dus lange broek en jas aan. Ook is het bewolkt en hebben we een paar dagen regen(buien). Ook hier is het ideaal om met een scooter zelf op pad te gaan. We bezoeken een paar theeplantages, een vlindertuin en een aardbeienkwekerij voor een lekkere aardbeiensorbet.
Het is hier een mooie omgeving om te wandelen en er zijn een aantal tochten die je kunt lopen maar het blijkt niet allemaal veilig te zijn. Bij het hotel hangt een waarschuwing dat er de afgelopen maanden diverse overvallen met geweld hebben plaatsgevonden op toeristen. Hier zitten we niet op te wachten. Wel gaan we naar Mossy Forest. Een bos met bomen die zijn begroeid met mossen en waar het vaak mistig is zodat het een spookachtig uiterlijk heeft. Het eerste stuk is een boardwalk dus makkelijk te lopen. Daarna is het klimmen over hoge boomwortels en smalle paden. Het blijkt 3 uur klimmen naar de top. Dat is wel erg lang, de scooter moet over een paar uur terug en we hebben niet genoeg water en eten bij ons. En eigenlijk hebben we er geen zin in, haha!
Na een paar dagen vinden we het tijd voor zonneschijn. De weervoorspelling is regen voor de komende week dus we gaan weer verder. We kregen de tip om naar de Perhentian Islands te gaan, aan de oostkust van Maleisië. Dus boot- en bustickets geboekt. Omdat we geen reisgids hebben van Maleisië surfen we wat op internet voor info. Zo lezen we dat de bootreis naar de eilanden nogal ruig kan zijn, vooral aan het eind van de dag.
Onze boot zou om 14:00 uur vertrekken dus we gokten erop dat het goed zou gaan. Met ong 15 personen zaten we in een klein houten bootje. We moesten een live-jacket aan. We dachten nog: lief-jacket? We zijn toch geen Japanners? Even later zou blijken waarom we dat aan moesten. Nadat we met een rustig gangetje de haven uitgingen, ging het gas los en vlogen we met een bloedgang de zee over. Binnen enkele tellen waren we kletsnat. Maar dat was niet zo erg. Minder fijn was dat De zee behoorlijk ruw was. Dus de boot vloog steeds een eind de lucht in om daarna met een klap weer op het water terecht te komen. Wij zaten voorin en vingen de grootste klappen op. Voor wie snel rugklachten heeft: doe deze oversteek alleen in de vroege ochtend bij rustige zee!
Na een tijdje is Sander maar achterin gaan zitten om het vol te kunnen houden. Na drie kwartier waren we eindelijk op Perhentian Kecil, het kleinste eiland. We vonden een goedkoop hutje direct aan het strand. Na 2 dagen wilde een Deens echtpaar graag van hutje ruilen. Prima, wij lagen al 2 nachten wakker van een dier dat ontzettende herrie maakte tussen het dak en plafond. Waarschijnlijk was het een varaan. Het leek wel of hij dwars door het plafond kwam. Maar dat vertelden we er maar niet bij. Zij hadden ons niet verteld dat er geen wastafel in de 'badkamer' zat maar alleen een gat in de vloer waarboven je je tanden kon poetsen. En dat bij het doorspoelen van het toilet het water er aan de achterkant uitspoot, haha! Een kniesoor die daar oplet. Wij zijn ondertussen wel wat gewend.
Op het eiland was verder niets te doen, behalve dat je kon snorkelen/duiken. We zijn een dag met een snorkeltocht mee geweest. Mooie vissen en koraal gezien, tussen de haaien en grote zeeschildpadden gezwommen! Heel bijzonder! En dan een onderwatercamera hebben waarvan het beeldscherm kapot is.... Op de gok maar foto's gemaakt.
Na een weekje zijn we verhuisd naar Besar, het grote eiland. Ook hier was verder niets te beleven en hebben we genoten van de laatste dagen Maleisië. En een bijzondere plek om je verjaardag te vieren (nog bedankt voor alle felicitaties).
En toen werd het tijd om aan de terugreis te denken. Sander wilde nog graag naar de Formule 1 op 30 maart dus dat kon nog mooi. Kaartjes geboekt via internet, hotel opgezocht in de buurt van Sepang waar de race is en een busticket naar Kuala Lumpur. De hele zaterdag onderweg geweest en uiteindelijk kwamen we aan in Nilai waar we 2 nachten verbleven. Leuk om eens een Formule 1 race mee te maken. Hier zijn de kaartjes nog spotgoedkoop. En dan is het opeens maandag. We hadden vliegtickets geboekt van Kuala Lumpur naar Bangkok. Ondertussen hebben we die vliegreis al gehad en zit ik het ontbrekende stuk van het reisverslag te typen op de luchthaven van Bangkok.
We hebben net als afsluiting een heerlijke voet- en schoudermassage gehad zodat we daarna op een draf terug konden naar het restaurant waar we een paar uur daarvoor hadden gegeten en ik mijn didgeridoo had laten liggen! Die had ik 5 weken geleden opgeslagen hier op het vliegveld en net weer opgehaald. Zat nog niet in mijn systeem dat ik die ook in de gaten moest houden. Gelukkig lag hij er nog......
Nu nog een paar uur wachten tot onze vlucht naar Amsterdam vertrekt. We hebben enorm genoten van deze reis. 't Zal niemand verbazen dat het niet de laatste is. We hebben veel nieuwe indrukken opgedaan, leuke mensen ontmoet, veel foto' s gemaakt en vooral veel mooie herinneringen!
De meeste kilo's zitten er weer bij door het heerlijke eten in met name Thailand en Maleisië. Het viel ons op dat Maleisië nog goedkoper is dan Thailand en de mensen vriendelijker.
Bedankt voor het volgen van ons weblog en voor alle reacties die we erop kregen. Zal na thuiskomst nog wat meer foto's plaatsen.
Tot gauw!

Groeten Sander en Fiona

• 31 Maart 2014 - 06:25

Henrike:

Jullie hebben nog wel genoten en veel gezien dus de laatste weken.
    En zo zijn de 4 maanden omgevlogen,tijd om hier nog een paar weken bij te komen en te genieten van mooie weer hier in nederland! (Voor hoe lang het duurt..)
    Goede reis!

• 31 Maart 2014 - 06:37

Fiona:

Halve reisverslag staat er maar op! De rest komt z.s.m

• 31 Maart 2014 - 06:53

Henrike:

Ik dacht idd al dat er wat mistte..

• 31 Maart 2014 - 09:54

Helen En Dennis:

Alvast een goede reis!!

• 31 Maart 2014 - 11:53

Tonny:

Een heel goede terugreis, die vier maanden zijn omgevlogen denk ik?

• 31 Maart 2014 - 14:07

Pap En Mam Grootoonk:

Ha Fiona en Sander,
    Bijna tijd voor de terugreis, wij zien er in ieder geval naar uit.
    Mooi Sander? om weer op huis aan te gaan?
    Hele goede reis gewenst en tot morgen.

• 31 Maart 2014 - 19:26

Alida:

goede terugreis . Wij zijn vandaag net weer uit Zwitserland vertrokken.
    Ben benieuwd naar jullie foto's, gr Alida

• 31 Maart 2014 - 19:45

Marianne Otten:

Goede reis!! En tot vrijdag! lfs

• 31 Maart 2014 - 20:21

Ella:

Hoi

Allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag Fiona. Een beetje laat, maar ook hier vliegt de tijd. Het is hier momenteel wel 20 graden, dus...winterjas uit en " met zonder mouwen".
    Hartstikke gaaf om ook eens een Formule 1 race mee te maken Wauw!
    Gniet er nog even lekker van met zijn tweetejs,

Gr. Ella

• 31 Maart 2014 - 20:33

Richard:

Nog gefeliciteerd met je verjaardag Fiona!
    Erg leuk om je reisverslagen te lezen.
    Goede terugreis.

• 31 Maart 2014 - 22:09

Herna Veneman:

Goede terugreis heb genoten van jullie reisverslagen

• 31 Maart 2014 - 22:16

Hester:

Fiona, nog gefeliciteerd met je verjaardag!
    Goede terugreis en succes met het acclimatiseren!
    groetjes Hester

• 01 April 2014 - 17:38

Martim:

Ik heb je reisverslag gelezen heel mooi.heel wat anders als de oldemeier of op de camping in amen.groetjes